Corona challenges creativity; Operation Phoenix.
In tijden van onzekerheid en crisis is het belangrijk om voor een aantal zaken te zorgen. Deze punten zijn essentieel voor nu, en bereiden tegelijk voor op de tijden na de crisis. Vanwege de hoge mate van belang noemen we deze dan ook doelstellingen. Daarnaast zullen we je regelmatig voorzien van tips. Die tips helpen bij het invullen van de doelstellingen.
De algemene doelstellingen:
- Blijf zorg leveren
- Zorg voor je team
- Lever betrouwbare informatie
- Blijf communiceren met je klanten
- Geef aandacht/hulp aan wat er gebeurt in je directe omgeving
- Bewaak de continuïteit van je bedrijf
Nieuwe tips:
Tip
Blijf communiceren met je klanten
Informeer je klanten over openingstijden, hygiënemaatregelen etc. Doe dat zo breed mogelijk met behulp van verschillende media. Dus niet alleen op de website. Heb je nog geen facebook pagina of gebruik je nog geen nieuwsbrief dan is dit het moment om ermee te starten. Op deze manier kan je laten zien dat jullie zorg blijven leveren en dat klanten nog steeds terecht kunnen. Je blijft daarmee zorgen voor betrouwbare informatie die je deskundigheid nog eens bevestigt.
Tip
Zorg voor je team
Het zal rustiger worden en er zal meer aandacht en tijd gevraagd worden voor het naleven van hygiëne. Dat vraagt om aanpassing van gedrag. Dat zal bij de een makkelijker gaan dan bij de ander. Toon daarvoor begrip en help elkaar steeds beter te worden. Gebruik de situatie om het teamgevoel te versterken. Laat zien welke resultaten jullie boeken en hoe jullie steeds beter worden.
En omdat het belangrijk is om ze niet te vergeten, hier nogmaals de voorgaande tips:
Tip
Lever betrouwbare informatie
Wees kritisch bij het geven van informatie of sturen van berichten. Laat je niet verleiden tot het overnemen van schijnbaar betrouwbare berichten. Het bericht dat er meldplicht is voor Corona virus bij dieren, blijkt onjuist. Helaas werd het al overgenomen in een agrarisch tijdschrift. Ook al komen berichten van een doorgaans betrouwbare kennisbron, verifieer ze dan bij de officiële instanties of de eigen beroepsorganisaties.
Tip
Zorg voor je team
Laat zieke collega’s niet naar het werk komen. Kondig dit van tevoren aan zodat iedereen een voorkomend geval begripvol accepteert. Geef ook tevoren aan wat mogelijk andere redenen zijn om niet naar de praktijk te komen en hoe dit af te stemmen. Zorg daarbij dat heel het team geïnformeerd is en blijft over de voortgang van de situatie van je collega. Blijf in contact met de thuisblijvers en steun ze. Het zijn voor hen, meer dan anders, onzekere situaties.
Tip
Bewaak de continuïteit van je bedrijf
Als je meerdere vestigingen hebt overweeg dan per vestiging met een team te werken. Mocht een team besmet raken dan kan het andere team op betreffende locatie zorg blijven leveren. Uiteraard dienen de hygiëneregels duidelijk te worden toegepast. Stop inloopspreekuren en werk alleen nog op afspraak. Plan afspraken ruim van elkaar zodat de wachtruimte niet nodig en meteen naar de onderzoekkamer gegaan wordt.
Neem voor andere nieuwsartikelen een kijkje op onze Nieuwspagina